نحوه فعالیت شما در اینستاگرام نشان دهنده افسردگی شماست !

bonyan 1396/05/19

بررسی های جدیدی که انجام شده است بیانگر این است که  شیوه های  فعالیت افراد در اینستاگرام می‌تواند نشانگر بسیار خوبی برای بررسی و تحلیل وضعیت سلامت روانی آن‌ها باشد.

https 2F2Fblueprint api production.s3.amazonaws.com2Fuploads2Fcard2Fimage2F5578392Fc21cfbac cdb3 4480 92be 9af5cbdedcb6شاید خودتان نیز متوجه نشده باشید ولی مطالب شما در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند نشانگر وضعیت سلامت روانی شما باشند. نتایج یک بررسی جدید  بیان  می‌کند که حتی کاراکترها و شکلک هایی که در محیط مجازی رد و بدل می شود نیز می‌توانند اطلاعاتی در مورد وضعیت روانی و احوال افراد ارائه‌ دهند. البته گاهی اوقات پست هایی هستند که شما در شرایط روحی خاص به صورت مستقیم و واضح در تاینستاگرام می گذارید و مستقیما احساسات شما را نشان می دهد. اما اطلاعات در مورد سلامت روانی می‌تواند از لابه‌لای معمولی‌ترین پیام‌های افراد در شبکه‌های اجتماعی نیز فاش شود.

در یک مطالعه‌ی جدید ، دو محقق با دسترسی به حساب کاربری ۱۶۶ داوطلب و مجموعه‌ای انبوه از تصاویر آن‌ها به تشخیص و پیش‌بینی افسردگی پرداختند. آنها به این نتیجه رسیدند که اینستاگرام می‌تواند این ظرفیت را داشته باشد که احتمال بروز افسردگی در افراد را آشکار کند. گوشی های ما از خودمان بیشتر شناخت دارند.با این وجود، برخی تردیدها در مورد کشف جالب این مطالعه وجود دارد.

زمانی که داوطلبان دریافتند این مطالعه نیازمند دسترسی محققان به حساب‌های اینستاگرام آن‌ها است، بیش از نیمی از آن‌ها از تحقیق انصراف دادند. بنابراین جامعه آماری این تحقیق  کوچک بود. بناراین احتمال تعمیم این یافته‌ها به گروه جمعیتی بزرگ‌تر بسیار پایین است.

تصاویری که توسط کاربران افسرده به اشتراک گذاشته می‌شدند، غالبا آبی‌تر، تاریک‌تر و خاکستری‌تر بودند؛ آن‌ها خیلی علاقه ای به استفاده از فیلترهای اینستاگرام نداشتند؛ اما زمانی که قصد به‌کارگیری آن را داشتند، به طرز نامناسبی فیلترهای سیاه و سفید را انتخاب می‌کردند. در مقابل، فیلتر روشن‌کننده‌ی محبوب شرکت‌کنندگان سالم بود. همچنین، هرچقدر تعداد کامنت‌هایی که یک پست دریافت می‌کرد بیشتر بود، احتمال اینکه صاحب پست فرد افسرده‌ای باشد بیشتر می‌شد.

https 2F2Fblueprint api production.s3.amazonaws.com2Fuploads2Fcard2Fimage2F5578262F5c92e900 2b88 403a 933f 5217a25ff026این بدین معنی است که الگوریتم‌ها می‌توانند در تشخیص وضعیت از انسان برتر باشند.

گلن کاپراسمیت، بنیان‌گذار و مدیرعامل کمپانی Qntfy در این باره می‌گوید:

شواهد اولیه‌ای وجود داشتند مبنی بر اینکه این گونه علائم وجود دارند و با سلامت روانی ما مرتبط هستند؛ اما این مطالعه، شواهد قانع‌کننده‌ای از کاربرد آن‌ها را بیان کرد.

دانفورث می‌گوید که می‌تواند آینده‌ای را تجسم کند که در آن مردم ترجیح می‌دهند اپلیکیشنی را دانلود کنند که فعالیت آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی را تحلیل می‌کند و علائم مشکلات روانی و روان‌شناختی را تشخیص می‌دهد و زمانی که نیاز به بررسی آن‌ها توسط یک متخصص سلامت روانی باشد، نتایج را برای یک پزشک مشخص ار

سال می‌کند.

اینکه کامپیوترها قادر به تحلیل روانی کاربر هستند، موضوع بسیار مهمی است

اینکه کامپیوترها قادر به انجام چنین کاری هستند موضوع بسیار مهمی است. خیلی خوب است که ما می‌توانیم کسی را که [احتمال می‌رود] تا سال ۲۰۱۸ به دلیل خودکشی از دنیا برود، زودتر در مقابل یک روانشناس قرار دهیم. زیرا قطعا چیزی در مورد زندگی مجازی آن‌ها وجود دارد که برای افراد پیرامون آن‌ها قابل مشاهده نیست؛ اما یادگیری ماشینی قادر به شناخت آن است.

تشخیص علائم افسردگی به‌سادگی و با آپلود یک تصویر در اینستاگرام انجام نمی‌گیرد؛ اما اگر الگوریتمی مشابه آنچه در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت به موفقیت دست یابد، می‌تواند نحوه‌ی تشخیص و درمان بیماری‌های روانی را در قرن بیست و یکم دچار تحول کند.

منبع : http://mashable.com/2017/08/08/instagram-depression-social-media-mental-health/#F_sSSKQ2_qqR

بدون دیدگاه