چگونه از نرم افزارهای مخرب آندروید جلوگیری کنیم

bonyan 1396/06/25

آندروید محبوب ترین سیستم عامل موبایل است، و همین امر بیانگر این است که نرم افزارهای مخرب آندروید بسیار رایج هستند. دلیل دیگر این  که کاربران اندرویدی بیشتر در معرض قرار می گیرند این است که  آندروید به شما اجازه می دهد برنامه ها را از هر منبعی نصب کنید.

android apps tips featured

از یک طرف، کاربران آندروید حق انتخاب گسترده ای از برنامه ها را دارند اما از سوی دیگر، امنیت شان را به خطر می اندازد زیرا هر کسی می تواند یک برنامه را بنویسد و آن را در  انواع کانال ها پخش کند، آلوده کردن  یک دستگاه اندرویدی کار بسیار ساده ای است. با این حال، راه هایی برای کاهش خطر وجود دارد. در اینجا پنج قاعده اساسی برای جلوگیری از این مشکل وجود دارد که شما باید دنبال کنید.

  • فقط برنامه ها را از Google Play دانلود کنیدگوگل یک فروشگاه دارد  که به طور خاص به بررسی برنامه هایی اندروید اختصاص داده شده است. بدیهی است، نرم افزارهای مخرب همچنان موفق به پیدا کردن راه برای حضور در فروشگاه می شوند. با این حال، خطر دانلود یک برنامه مخرب از فروشگاه رسمی گوگل نسبت به هر منبع دیگر بسیار پایین تر است. گوگل تا قبل از رسیدن برنامه به دست کاربران، بخش عمده ای از نرم افزارهای مخرب را فیلتر میکند.

     

    شما ممکن است به دیگر فروشگاه ها اعتماد داشته باشید تا زمانی که بزرگ و شناخته شده باشند و سیاست هایی برای پذیرش برنامه های مشکوک از توسعه دهندگان نداشته باشند. با این وجود غیرفعال کردن برنامه های کاربردی از منابع شخص ثالث در تنظیمات Android باعث ایمنی بیشتری می شود.  با انجام این کار، دستگاه را از اکثر تروجان ها که از طریق تبلیغات و سایت های شخص ثالث پخش می شوند، ایمن نگه می دارید.

    برای انجام این کار، گزینه تنظیمات -> امنیت -> منابع ناشناخته را غیرفعال کنید.

unknown sources EN

  • برنامه ها را از توسعه دهندگان مورد اعتماد انتخاب کنیدیک شرکت بزرگ با نام تجاری معروف، مراقب ترویج تروجان  نخواهد بود، به همین دلیل است که دانلود برنامه ها از توسعه دهندگان شناخته شده ایمن تر است. میتوانید نام کامل برنامه نویس، فهرست برنامه های منتشر شده و جزئیات تماس را در توضیحات برنامه  در فروشگاه Google Play بیابید
  • امتیاز برنامه ای که میخواهید دانلود کنید را بررسی کنید و نظرات کاربران را بخوانیدرتبه بندی برنامه بالا در فروشگاه مشخصه یک برنامه خوب، مفید و امن است. با این حال، باید یک رویکرد محتاطانه اتخاذ کنید: گاهی اوقات کلاهبرداران از تروجان ها برای افزایش رتبه بندی برنامه ها و انتشار نظرات جعلی استفاده می کنند.

    به همین دلیل  امتیاز بالا برنامه کافی نیست. بررسی نظرات کاربران یکی دیگر از عناصر مهم است. مطمئن شوید که  توسط افراد واقعی نوشته شده اند، نه ربات ها. بررسی های انجام شده توسط تروجان اغلب مطلوب و ساده شده است. چند نظرسنجی یکسان در یک ردیف دیگر. در مورد برنامه های قابل اعتماد و واقعا محبوب، رتبه بندی به ندرت به پنج امتیاز می رسد، و بررسی کاربران آنها اغلب دقیق است. احتمالا شما نیز باید برخی از نظرات منفی ارسال شده توسط کاربران را نیز مشاهده کنید

  • توجه به مجوز درخواست برنامه در طول نصب را بررسی کنیدسیستم مجوزها یک مکانیسم حفاظت از Android است . مجوزها توسط برنامه ها برای دسترسی به توابع و داده های خاص مورد استفاده قرار می گیرند.قبل از نصب برنامه، به دقت مجوزهای خاص مورد درخواست را بررسی کنید و این درخواستها را به طور منطقی ارزیابی کنید: آیا برنامه واقعا نیاز به این مجوزها دارد – و چرا؟ آیا درخواستهای مجوزی  مشکوک است؟ در Android 6.0 یا بالاتر شما همچنین می توانید مجوز ها را در تنظیمات دستگاه بررسی، قبول و یا لغو کنید.
  • از یک راه حل امنیتی مطمئن استفاده کنیدهر چه میخواهید دانلود کنید اما پیش از آن مطمئن شوید که دستگاه شما یک راه حل امنیتی قابل اعتماد دارد. دو نسخه از Kaspersky Internet Security برای آندروید وجود دارد: نسخه رایگان پایه، که به شما اجازه می دهد برنامه های خود را به صورت دستی اسکن کنید و نسخه تجاری گسترده ای که به صورت خودکار اسکن شده است.

    رویکرد آگاهانه این است که قبل از نصب برنامه، از خود بپرسید: آیا واقعا به آن نیاز دارید؟ آیا به منبع آن اعتماد دارید؟ آیا درخواست های مجوزی منطقی به نظر می رسد؟

منبع : https://www.kaspersky.com/blog/android-app-security/18505/

بدون دیدگاه