سه دلیل مهم برای آنکه شما هرگز نباید به باج افزارها پولی بدهید

bonyan 1396/04/12

شما مجبور نیستید قربانی باج افزارها بشوید. Avast مشاور تخصصی شماست و با ارائه ابزارهای امنیتی به شما این امکان را می دهد تا بتوانید فایل ها و اطلاعات خود را کنترل کنید.

image avast blog post 3 reasons never pay ransomware

بدون تردید این یک کابوس است: یک ویروس کامپیوتر شما را گرفته است و فایل های ارزشمند شما را قفل کرده است. یادداشتی بر روی سیستم شما نشان داده می شود  که زمان مشخصی برای پرداخت باج به هکر دارید. در صورت نپرداختن آن مبلغ دو برابر می شود و حتی امکان دارد تمامی فایل های شما برای همیشه از بین برود.

این در حالی است که 60 درصد ازحملات بدافزارها در سه ماهه اول سال 2017 صورت گرفته است و نسبت به سال 2016 تقریبا 4 برابر شده است. از بدترین حملات می توان به حمله باج افزار WannaCryدر ماه گذشته اشاره کرد.همچنین حمله باج افزار “پتیا” در کشور اوکراین، که موسسات عمده مانند خدمات پستی، بانک مرکزی و شرکت های تجاری بزرگ را از بین برده است. این باج افزار در کمتر به هند و اسپانیا گسترش یافت.

پس اگر قربانی ransomware هستید، چه باید بکنید. سه کلمه: هیچ پرداختی انجام ندهید. سه دلیل مهم که می توان به آنها اشاره کرد عبارتند از :

  • هیچ تضمینی وجود ندارد که فایل های شما بازگردانده شوند. به یاد داشته باشید، افرادی که به شما وعده داده اند مجرمان هستند. به آنها اعتماد نکنید از هر 5 نفر یک نفر فایل های خود را دریافت نمی کند. شما آن یک نفر نباشید.
  • ما با پرداخت پول به مجرمان سایبری کسب و کار آنها را سود آور می کنیم. همین امر عاملی می شود که آنها بیگناهان بیشتری را مورد ظلم قرار دهند.
  • می توانید از ابزارهای رایگانی که در این زمینه وجود دارد استفاده کنید و فایل های خودتان را برگردانید. ابزارهای رمزگشایی رایگانی در این زمینه وجود دارد که شما را راهنکایی می کند، به خصوص اگر فایل های شما توسط یک ویروس شناخته شده قفل شده باشد.

در حالی که حملات ransomware در حال افزایش است، امکان حفاظت از خود در برابر  ransomware و حذف بدافزار نیز وجود دارد. . اگر شما نرم افزار آنتی ویروس دارید (که باید دارای ابزار anti ransomware باشد، همانطور که Avast Ransomware Shield جدید ما بخشی از امنیت و به روز شده و گسترش یافته ما است)، مطمئن شوید که آن را به روز رسانی کرده اید. همین کار را برای سیستم عامل (OS) و تمام نرم افزارها  و برنامه های مشابه خود انجام دهید.

علاوه بر این می توانید سیستم خود را به روز نگه دارید تا از حملات  باج افزارهاجلوگیری شود، همچنین باید پشتیبان گیری منظم از سیستم خود انجام دهید. پشتیبان گیری شما را از این حملات مصون می کند. داشتن نسخه های کپی شده از فایل های خود، ساده ترین راه برای جلوگیری از حمله آنها است. توصیه می کنیم دو مجموعه پشتیبان گیری را نگه دارید – یک مبتنی بر ابر، و یکی بر روی هارد دیسک .

برای پشتیبان گیری مبتنی بر ابر شما می توانید از سرویس هایی مانندDropbox، Google Drive، OneDrive مایکروسافت استفاده کنید.

برای پشتیبان گیری روی یک هارد دیسک شما می توانید  از هر درایو خارجی و یا حتی یک لپ تاپ دیگر استفاده کنید. نگه داشتن آن در حالت آفلاین، هیچ گونه خطری ندارد.

منبع :https://blog.avast.com/ransomware-top-3-reasons-you-should-never-pay

 

بدون دیدگاه