روت کردن اندروید : معایب و مزایا

bonyan 1396/04/03

بسیاری از کاربران دستگاه های اندرویدی دیر یا زود وسوسه می شوند که اندروید خود را روت کنند. در اینجا ما مزایا و معایب انجام این کار در دستگاههای Android را مورد بحث قرار می دهیم .

android root faq featured

چرا مردم اندروید خود را روت می کنند ؟

به دست آوردن حقوق دسترسی کاربران که به اسم روت شناخته می شود دلیل اصلی انجام این کار است. با انجام این کار مالک می تواند کنترل کامل دستگاه های خود را بر عهده بگیرد. با انجام این کار می توانید فعالیت های شبکه را برای برخی از برنامه ها محدود کنید. برنامه های پیش نصب شده مزاحم را حذف کنید. cpu  را سریعتر کنید.

بیشترین دلایلی که مردم اندروید خود را روت می کنند :

  • نصب برنامه هایی که بازی ها را هک می کنند : این برنامه ها دسترسی به حافظه ای را که در آن بازی ها ذخیره می شود، به دست می آورند و پارامترهایی را برای اجازه دادن به گیم پلی آزاد فراهم می کنند.
  • دسترسی به سیستم فایل : دسترسی نامحدود به سیستم فایل ممکن است برای بازیابی فایل های پاک شده  و انتقال برنامه ها به یک کارت SD مفید باشد
  • overclock و تمیز کردن دیوایس :  اورکلاک به معنی افزایش فرکانس پردازنده CPU یک دستگاه است تا سریعتر کار کند.
  • تغییر ورژن اندروید

براساس اطلاعات به دست آمده اکثر مردم برای روت کردن از برنامه هایی مانند  Kingroot, 360 Root, Framaroot, Baidu Easy Root, Towelroot, One Click Root استفاده می کنند. متاسفانه بسیاری از این برنامه ها ابزارهای تبلیغاتی بر روی سیستم شما نصب می کنند که شاید ضرری نداشته باشند ولی منفعتی نیز ندارند.

اگرچه روت کردن سیستم دارای مزایای مناسبی است اما با معایبی نیز همراه است . باید بدانید که داشتن یک سیستم روت شده اصول ایمنی اندروید را نقض می کند. روت کردن در واقع هک کردن سیستم عامل تبلیت و تلفن همراه شماست.به صورت معمول برنامه های اندروید در محیط های جداگانه کار می کنند و نمی توانند به برنامه های دیگر سیستم دسترسی داشته باشند ولی پس از روت شدن این برنامه ها از محیط خود خارج می شوند و می توانند کنترل سیستم را بر عهده بگیرند . برنامه ها می توانند هرکاری را که می خواهند انجام دهند مانند تغییر و یا حذف فایل ها

اولین کاری که بسیاری از تروجان ها انجام می دهند تلاش برای روت کردن سیستم است و شما با انجام این کار ، سیستم خود را به آنها تقدیم می کنید. با این کار تروجان ها می توانند :

  • سرقت پسورد از روی مرورگر
  • باقی ماندن تروجان ها بر روی دستگاه حتی پس از تنظیمات مجدد کارخانه

برخی از باج افزارها از این کار برای افزایش شانس ماندن بر روی سیستم استفاده می کنند. در میان کشورهای آفریقایی الجزایر با 19% بالاترین میزان روت را دارد. در آسیا نیز این رکورد با 13 درصد متعلق به بنگلاش است. در تصویر زیر اطلاعات دقیق تری در مورد این آمار وجود دارد

map EN

پیشنهاد ما به شما این است که در صورتی که خودتان کاربر حرفه ای نیستید و یا اطلاعات و دانش کافی در این مورد ندارید بهتر است از روت کردن سیستم خود خودداری نمایید.

چند توصیه دیگر :

  • برنامه های مورد نیاز خود را تنها از فروشگاه های رسمی تهیه نمایید. هر چند به آنها نیز نباید اعتماد کورکورانه داشته باشید. درست است که Google Play بسیار قابل اعتمادتر از فروشگاه های اینترنتی است اما گاه تروجان ها به آن نیز دسترسی دارند
  • با یک آنتی ویروس قابل اعتماد تمامی برنامه های خود را اسکن نمایید

منبع : https://blog.kaspersky.com/android-root-faq/17135/

بدون دیدگاه